Bewegend leren
28. februari 2021
Bewegen is goed voor het functioneren van je brein. ‘Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je cognitie’, aldus hoogleraar (‘beweegprofessor’) Erik Scherder. Maar wat is er feitelijk echt bekend over de relatie tussen bewegen en leren? We zetten de positieve effecten van bewegen in relatie tot leren op een rij en stellen vast dat er meer dan genoeg redenen zijn om ervoor te zorgen dat je leerlingen regelmatig bewegen.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 6
Bewegingsonderwijs · 21. februari 2021
Dit is het zesde en laatste artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. In het vorige artikel werden verschillende theoretische aspecten praktijkgericht uitgewerkt waarbij de nadruk is gelegd op de zogenoemde ‘eigen huis- en tuinorganisatie’. In dit afsluitende deel wordt de ‘huis- en tuinorganisatie’ verder uitgewerkt en toegelicht aan de hand van voorbeelden waarbij handvatten worden gegeven voor een succesvolle implementatie van diezelfde huis- en tuinorganisatie.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 5
21. februari 2021
Dit is het vijfde artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. In dit vijfde deel krijgen verschillende theoretische aspecten een prakgerichte uitwerking. De nadruk wordt gelegd op de praktijk waarin de zogenoemde ‘eigen huis- en tuinorganisatie’ concreet vorm en inhoud krijgt. Weinig is er nodig om kleuters in beweging te krijgen.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 4
21. februari 2021
Dit is het vierde artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. Ingezoomd wordt op de criteria voor een goede bewegingsles. Negen criteria voor een goede les Het spelend leren en de intrinsieke motivatie tot leren en ontwikkelen is een van de meest opvallende kenmerken van een kleuter. Naast deze beweegdrang zijn er ook andere uitgangspunten en regels die richtinggevend en sturend zijn bij het maken van keuzes binnen bewegingslessen met kleuters. Ze worden hier besproken.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 3
Bewegingsonderwijs · 20. februari 2021
Dit is het derde artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. Dit artikel zoomt in op speelkriebels en de relatie met vakinhoudelijke principes. Bewegingsonderwijs is een apart vak, werken met kleuters een vak apart. De combinatie van die twee verdient speciale aandacht. Een bundeling van theoretische kennis, praktische inzichten en bruikbare tips over kleuters: de ontwikkelingsmogelijkheden van het jonge kind leren snappen, en vooral ‘kleuters in beweging' vakkundig begeleiden

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 2
Bewegingsonderwijs · 19. februari 2021
Het vervolg van bewegingsonderwijs met kleuters; een vak apart. Ter afronding van het eerste deel werd expliciet de vraag 'Leuk bedacht, maar hoe geef je dit vorm in de praktijk?' gesteld. Aan de hand van een bewegend voorbeeld werd een eerste inkijkje gegeven. Ook dit tweede deel zal worden afgesloten met de praktijk in beweging, maar start met een geschreven praktijkvoorbeeld met daarin verschillende elementen van de totale ontwikkeling zoals deze naar voren komen in de bewegende beelden.

Knutselen, knuffelen en bewegen
31. januari 2021
Meesters en juffen van de basisschool spelen een heel belangrijke rol in de opvoeding van een kind. Maar dit geldt ook voor de medewerkers van een kinderopvang. Hoeveel tijd brengen kinderen wel niet door op school en de opvang? School en opvang spelen een grote rol in de opvoeding van kinderen. Een medewerker van een kinderopvang heeft een grote impact op kinderen. Er zijn voorbeelden, waarbij kinderen de juf vaker zien dan hun eigen moeder. Alle kinderen verdienen toch het beste? Dat gun je ze

Bewegingsonderwijs met kleuters; een vak apart
30. december 2020
Bewegingsonderwijs is een vak apart, werken met kleuters een apart vak. De combinatie van die twee verdient een eigen boek. Een bundeling van theoretische kennis, praktische inzichten en bruikbare tips over kleuters: het hoe en waarom van bewegingsonderwijs, de ontwikkelingsmogelijkheden van het jonge kind leren snappen, en vooral ‘kleuters in beweging’ vakkundig begeleiden. Doorgaande lijn De lagere school heet ‘basisschool’ sinds de Wet op het basisonderwijs (1985). Een van de speerpunten van

Executieve functies in bewegingssituaties (2)
28. december 2020
Dit artikel gaat over de mogelijkheden om het beweeggedrag van kinderen in bewegingssituaties te beïnvloeden door rekening te houden met de executieve functies. Executieve functies worden regelmatig vergeleken met 'een dirigent. Zoals de dirigent 'regelt' dat de verschillende muzikanten van een orkest - afgestemd op elkaar - spelen, zo zijn de executieve functies de regelfuncties van de hersenen om ons gedrag te sturen zodat we doelgericht en efficiënt kunnen handelen. Doornroosje-effect

Uitdagingen
23. december 2020
Door de verschillende bewegingsambities van leerlingen komt het kiezen van eigen uitdagingen – zelfsturend leren – prominent naar voren. Het gaat erom dat leerlingen hun eigen ‘challenges’ leren kiezen. Uitdaging wordt dan niet opgevat als een ‘moeilijker trucje’, maar als een manier om in een leerproces van het bewegingsonderwijs te staan: het beter leren opzoeken van de eigen bewegingsuitdaging als ‘mindset’. De vergelijking met een groei-mindset dringt zich op.

Meer weergeven