Bewegingsonderwijs

Een bijvangst, hoe mooi kan die zijn!
Bewegingsonderwijs · 05. februari 2022
Door je heel specifiek op leerdoelen te richten – want wees eerlijk, onderwijs moet wel ergens toe leiden – en daarop te evalueren blijft de bijvangst buiten beeld. Het vrijwel geheel ontbreken van aandacht voor de categorie onvoorziene maar gewenste onderwijsopbrengsten heeft voor een belangrijk deel te maken met de manier waarop leerkrachten, directies en de inspectie onderwijs- en lesdoelstellingen evalueren. Worden onderwijsactiviteiten dan niet op bijvangsten geëvalueerd?
Opmerkelijke theorieën - samenvattend en afsluitend
Bewegingsonderwijs · 01. januari 2022
Voor de ontwikkeling van het vak is het een goede zaak om kritisch naar gehanteerde theorieën te kijken; en als blijkt dat voor theorieën geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat, op zoek te gaan naar vruchtbare alternatieven. Een van de gehanteerde uitgangspunten is een onderzoeks-geïnformeerde aanpak van het onderwijs in bewegen. Daarom vinden we dat de benadering van Mesker van de motorisch ontwikkeling geen rol zou moeten spelen binnen de verdere ontwikkeling van het bewegingsonderwijs.
Opmerkelijke theorieën - een inleiding
Bewegingsonderwijs · 01. januari 2022
Voor ons boek deden we onderzoek naar de onderbouwing en fundering van enkele theorieën die binnen de lichamelijke opvoeding en het bewegingsonderwijs een rol spelen. Dit blog is een inleiding op een serie artikelen over drie theorieën die in de wereld van de lichamelijke opvoeding en de mrt een bijzondere plaats innemen. Die plaats vraagt om nuancering in vergelijking met de hedendaagse theoretische ontwikkelingen op het gebied van motorisch leren en psycho-neurologische onderzoeksresultaten.
De ontwikkelingslijnen van Gesell
Bewegingsonderwijs · 01. januari 2022
De theorie van Gesell is bij het bespreken van 'de grote verhalen' de revue al gepasseerd. We besteden er op deze plaats toch nog enige aandacht aan, omdat deze ontwikkelingslijnen, een rol spelen binnen de wijze waarop gekeken wordt naar motorische ontwikkeling(en) en de hulp bij het achterblijven ervan. Regelmatig zijn opmerkingen te horen dat het massale bewegen nog onvoldoende gedifferentieerd is naar het fijne en lokale bewegen dat nodig is om te kunnen schrijven.
Theorie over de sensorische informatieverwerking
Bewegingsonderwijs · 03. december 2021
Voor de ontwikkeling van het vak is het van belang dat we niet alleen kritisch kijken naar de theorieën die in de praktijk worden gehanteerd. Als blijkt dat er onvoldoende onderbouwing voor is, moeten we ze in de praktijk ook niet meer gebruiken, maar op zoek gaan naar vruchtbare alternatieven. Regelmatig laat nieuw onderzoek zien dat de theorieën in vergelijking met de hedendaagse theoretische ontwikkelingen en psychoneurologische onderzoeksresultaten om een nuancering vragen.
Het (neurologisch) ontwikkelingsmodel van Mesker
Bewegingsonderwijs · 03. december 2021
Leerkrachten, vakspecialisten en vakleerkrachten komen regelmatig in aanraking met kinderen en hun ouders die bij een orthopedagoog of (psycho)remedial teacher in behandeling zijn in verband met leren schrijven en leerproblemen. Het blijkt soms dat deze professionals zich voor het verloop van de motorische ontwikkeling op andere theorieën baseren, waaronder het ontwikkelingsmodel van Mesker, dan theorieën die op dit moment gangbaar zijn binnen de wereld van de lichamelijke opvoeding.
Wat zijn de pijlers van zelfsturend leren?
Bewegingsonderwijs · 05. september 2021
Hoe kun je door aan te sluiten bij hun specifieke kwaliteiten en talenten de leerlingen helpen hun eigen motorische leerproces te optimaliseren? Het gaat steeds om de als-dan-vraag, zowel voor de vakspecialist als voor de leerling. We gaan op zoek naar strategieën om meer zelfsturing aan te reiken. Hoe kun je als beweegspecialist binnen bewegingssituaties zelfsturend leren aanbieden? Welke strategieën hebben de leerlingen nodig om hun eigen bewegingsontwikkeling zelfstandig inhoud te geven
Risicovol spelen
Bewegingsonderwijs · 02. mei 2021
Risicovol spelen – en dan bij uitstek buiten spelen – is een activiteit waarbij kinderen op diverse vlakken hun grenzen kunnen verleggen. Ervaring opdoen is een voorwaarde voor het ontwikkelen van risicocompetenties en voor de algemene ontwikkeling, en levert daarmee een bijdrage aan een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van kinderen. Een (te) beschermende opstelling kan bewegings- en ontwikkelingskansen ontnemen. Met de woorden van Tovey (2007): ‘Het grootste risico is alle risico vermijden.
Modaliteiten in bewegingssituaties
Bewegingsonderwijs · 02. mei 2021
Bewegingsonderwijs is belevingsvol voor kinderen. Bij modaliteiten gaat het om de beleving van de kinderen. De manieren waarop een kind een spel of een bewegingsactiviteit beleeft of ervaart, is belangrijk genoeg om er tijdens je lesgeven rekening mee te houden. Het gaat om het creëren van optimale leercondities binnen ontworpen en aangeboden bewegingssituaties. Modaliteiten bij kinderen zijn meestal herkenbaar aan wat ze prettig vinden.
Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 6
Bewegingsonderwijs · 21. februari 2021
Dit is het zesde en laatste artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. In het vorige artikel werden verschillende theoretische aspecten praktijkgericht uitgewerkt waarbij de nadruk is gelegd op de zogenoemde ‘eigen huis- en tuinorganisatie’. In dit afsluitende deel wordt de ‘huis- en tuinorganisatie’ verder uitgewerkt en toegelicht aan de hand van voorbeelden waarbij handvatten worden gegeven voor een succesvolle implementatie van diezelfde huis- en tuinorganisatie.

Meer weergeven