Bewegingsonderwijs

Wat zijn de pijlers van zelfsturend leren?
Bewegingsonderwijs · 05. september 2021
Hoe kun je door aan te sluiten bij hun specifieke kwaliteiten en talenten de leerlingen helpen hun eigen motorische leerproces te optimaliseren? Het gaat steeds om de als-dan-vraag, zowel voor de vakspecialist als voor de leerling. We gaan op zoek naar strategieën om meer zelfsturing aan te reiken. Hoe kun je als beweegspecialist binnen bewegingssituaties zelfsturend leren aanbieden? Welke strategieën hebben de leerlingen nodig om hun eigen bewegingsontwikkeling zelfstandig inhoud te geven

Risicovol spelen
Bewegingsonderwijs · 02. mei 2021
Risicovol spelen – en dan bij uitstek buiten spelen – is een activiteit waarbij kinderen op diverse vlakken hun grenzen kunnen verleggen. Ervaring opdoen is een voorwaarde voor het ontwikkelen van risicocompetenties en voor de algemene ontwikkeling, en levert daarmee een bijdrage aan een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van kinderen. Een (te) beschermende opstelling kan bewegings- en ontwikkelingskansen ontnemen. Met de woorden van Tovey (2007): ‘Het grootste risico is alle risico vermijden.

Modaliteiten in bewegingssituaties
Bewegingsonderwijs · 02. mei 2021
Bewegingsonderwijs is belevingsvol voor kinderen. Bij modaliteiten gaat het om de beleving van de kinderen. De manieren waarop een kind een spel of een bewegingsactiviteit beleeft of ervaart, is belangrijk genoeg om er tijdens je lesgeven rekening mee te houden. Het gaat om het creëren van optimale leercondities binnen ontworpen en aangeboden bewegingssituaties. Modaliteiten bij kinderen zijn meestal herkenbaar aan wat ze prettig vinden.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 6
Bewegingsonderwijs · 21. februari 2021
Dit is het zesde en laatste artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. In het vorige artikel werden verschillende theoretische aspecten praktijkgericht uitgewerkt waarbij de nadruk is gelegd op de zogenoemde ‘eigen huis- en tuinorganisatie’. In dit afsluitende deel wordt de ‘huis- en tuinorganisatie’ verder uitgewerkt en toegelicht aan de hand van voorbeelden waarbij handvatten worden gegeven voor een succesvolle implementatie van diezelfde huis- en tuinorganisatie.

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 3
Bewegingsonderwijs · 20. februari 2021
Dit is het derde artikel van een serie over bewegingsonderwijs met kleuters. Dit artikel zoomt in op speelkriebels en de relatie met vakinhoudelijke principes. Bewegingsonderwijs is een apart vak, werken met kleuters een vak apart. De combinatie van die twee verdient speciale aandacht. Een bundeling van theoretische kennis, praktische inzichten en bruikbare tips over kleuters: de ontwikkelingsmogelijkheden van het jonge kind leren snappen, en vooral ‘kleuters in beweging' vakkundig begeleiden

Bewegingsonderwijs met kleuters, een vak apart - 2
Bewegingsonderwijs · 19. februari 2021
Het vervolg van bewegingsonderwijs met kleuters; een vak apart. Ter afronding van het eerste deel werd expliciet de vraag 'Leuk bedacht, maar hoe geef je dit vorm in de praktijk?' gesteld. Aan de hand van een bewegend voorbeeld werd een eerste inkijkje gegeven. Ook dit tweede deel zal worden afgesloten met de praktijk in beweging, maar start met een geschreven praktijkvoorbeeld met daarin verschillende elementen van de totale ontwikkeling zoals deze naar voren komen in de bewegende beelden.

Bewegingsonderwijs met kleuters; een vak apart
Bewegingsonderwijs · 30. december 2020
Bewegingsonderwijs is een vak apart, werken met kleuters een apart vak. De combinatie van die twee verdient een eigen boek. Een bundeling van theoretische kennis, praktische inzichten en bruikbare tips over kleuters: het hoe en waarom van bewegingsonderwijs, de ontwikkelingsmogelijkheden van het jonge kind leren snappen, en vooral ‘kleuters in beweging’ vakkundig begeleiden. Doorgaande lijn De lagere school heet ‘basisschool’ sinds de Wet op het basisonderwijs (1985). Een van de speerpunten van

Executieve functies in bewegingssituaties
Bewegingsonderwijs · 20. december 2020
Executieve functies zijn nodig waar het gaat over niet-routinematige activatie van gedrag. Dit zijn ook precies de situaties die je vaak tegenkomt op momenten dat er iets geleerd wordt. Weinig is dan routinematig. Het onderwijs en dan specifiek het onderwijs in bewegen stelt kinderen constant voor uitdagingen waarbij meer van ze wordt verwacht dan routinematige handelingen. Executieve functies zorgen, zo zou je kunnen zeggen, voor de top-downcontrole van onze acties, wanneer je je concentreert

De kracht van het arrangement (1)
Bewegingsonderwijs · 01. november 2020
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor de professional enerzijds een complexe en ingewikkelde opgave en anderzijds een uitdagende ambitie is. Kunnen de gereedschappen uit de toolbox van het nieuwe motorische leren de beweegprofessional de benodigde structuur en houvast bieden? En geven deze gereedschappen voldoende richtinggevende handvatten?

De kracht van het arrangement (2)
Bewegingsonderwijs · 01. november 2020
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is voor beweegprofessionals zowel een uitdagende ambitie als een complexe en ingewikkelde opgave. In het vorige artikel werd ingegaan op enkele vormen en strategieën die onderdeel zijn van de toolbox van het nieuwe motorische leren. In dit artikel wordt de relatie gelegd tussen de kracht van bewegingsarrangementen en de intrinsieke en extrinsieke motivatie.