Executieve functies in bewegingssituaties

Executieve functies zijn nodig waar het gaat over niet-routinematige activatie van gedrag. Dit zijn ook precies de situaties die je vaak tegenkomt op momenten dat er iets geleerd wordt. Weinig is dan routinematig.

 

Het onderwijs en dan specifiek het onderwijs in bewegen stelt kinderen constant voor uitdagingen waarbij meer van ze wordt verwacht dan routinematige handelingen. Executieve functies zorgen, zo zou je kunnen zeggen, voor de top-downcontrole van onze acties, wanneer je je concentreert én wanneer je niet op de automatische piloot kunt of mag. Je kunt dan weloverwogen handelen.

 

De dirigent

Executieve functies worden regelmatig vergeleken met 'een dirigent'. Zoals de dirigent 'regelt' dat de verschillende muzikanten van een orkest afgestemd op elkaar, spelen, zo zijn de executieve functies de regelfuncties van de hersenen om ons gedrag te sturen, om zo doelgericht en efficiënt te kunnen handelen.

 

Doornroosje en de prins 

De executieve functies zijn stille slapers. Als er geen ervaringen, uitdagingen of begeleiding worden geboden, dan blijven ze 'slapen'. Net zoals Doornroosje aanwezig is, maar slaapt, zo zijn ook hersenstructuren aanwezig, maar functioneren ze nog niet (optimaal). En zoals de prins van buiten Doornroosje wakker kust, zo wachten ook de hersenen tot er een beroep op hen wordt gedaan door prikkels van buiten. De omgeving zorgt voor de prikkels en ervaringen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de executieve functies.

 

Bewegingssituaties

In een les bewegingsonderwijs komen veelvuldig situaties aan de orde waarin executieve functies een grote rol spelen om tot een optimale prestatie te komen. In dit E-boek wordt een aantal voorbeelden beschreven en uitgewerkt.

 

Heb je interesse in dit E-boek?
Je kunt het hier aanvragen.