Vanaf welke uitkijktoren kijk je?

Wanneer je een tocht maakt, is het handig om een landkaart bij je te hebben. Op de kaart van het bewegingslandschap staan drie torens. Die zijn vanaf de grond prima zichtbaar, zodat de leerkracht zich erop kan oriënteren. Een leerkracht die even de weg kwijt is, kan steeds weer op zoek gaan naar een toren.

 

Laten we nog even in de metafoor blijven, waarbij het geven van lessen bewegingsonderwijs wordt voorgesteld als een tocht door een landschap waarin leerlingen zich verplaatsen. Als leerkracht kun je ervoor kiezen om naar zo’n toren toe te gaan en die te beklimmen. Boven op de toren krijg je weer uitzicht op het landschap. Je kunt dan overzien waar je met de groep bent en waar je naartoe kunt gaan.

 

Vanuit een bepaalde uitkijktoren krijg je een beter zicht op de problematiek en de uitdagingen die in het bewegingslandschap vaak voorkomen. De toren reikt ook mogelijke uitwegen (oplossingen) aan voor deze problemen. Een toren is gebouwd te midden van gelijksoortige problematieken (concerns). Elke toren biedt daardoor beter zicht op bepaalde problemen en minder zicht op andere. Daarbij is het landschap niet vanuit één toren te overzien.

 

"Wil je het hele landschap verkennen,

dan moet je langs de drie verschillende torens reizen."

 

Lesgeefthema's

Veel lesgeefproblemen kunnen vanuit verschillende uitkijktorens benaderd worden, die elk tot andersoortige oplossingen leiden. Dit maakt didactiek ingewikkeld.

 

Zoals het bij bewegingsthema’s gaat om bewegingsactiviteiten met een overeenkomstige bewegingsuitdaging, zo gaat het bij een lesgeefthema om leerkrachtactiviteiten met een overeenkomstige lesgeefuitdaging.

 

De uitkijktorens worden daarom vaak gebruikt om naar het eigen lesgeven te kijken. Ze zijn te beschouwen als concerns of thema’s waaraan vanuit opleidingsperspectief basisbekwaamheden gekoppeld kunnen worden. Het eerste dat bij het geven van bewegingsonderwijslessen om de hoek komt kijken, is bijna altijd de vraag: hoe organiseer ik de bewegingssituaties? Dit is dan ook het eerste van de drie lesgeefthema’s.

 

Verder lezen?

Klik hier en je ontvangt een mail om het document te downloaden.

Interessant?

Wil je meer vergelijkbare artikelen lezen? 


Schrijf je dan in voor de THEMA - Kennislink.

Reactie schrijven

Commentaren: 0